ANALIZA KONKURENCJI W SEKTORZE BETONU W OPARCIU O MAPY GRUP STRATEGICZNYCH
Słowa kluczowe:
przedsiębiorstwo, konkurencja, analiza strategiczna, mapy grup strategicznychAbstrakt
Artykuł ma charakter empiryczny, jego celem jest diagnoza konkurencji na rynku betonu komórkowego i rynku prefabrykatów betonowych w oparciu o mapy grup strategicznych. W artykule dokonano analizy i oceny rozkładu konkurencji oraz określono pozycje głównych konkurentów w sektorze. W artykule przedstawiono mapy grup strategicznych jako narzędzie analityczne, które mogą być wykorzystywane do wspierania analizy sytuacji konkurencyjnej dla podejmowania optymalnych decyzji przez producentów w przyszłości. W artykule wykazano, że mapy grup strategicznych są skutecznym narzędziem wykorzystywanym do identyfikacji kluczowych obszarów rywalizacji w sektorze materiałów budowlanych i określenia pozycji głównych konkurentów. Pozwoliły wskazać spółkę Agrobud jako lidera na rynku betonu i prefabrykatów budowlanych. Podjęte badania przeprowadzono ex post, zakres czasowy analizy to lata 2007-2013. Głównym źródłem informacji były dane pozyskane w drodze studiów dokumentacji wewnętrznej i wywiadów w spółce Agrobud.