EUROPEJSKI SYSTEM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO – DYSKUSJA NAD MOŻLIWOŚCIĄ POPRAWY EFEKTYWNOŚCI
:
Słowa kluczowe:
ekonomia, edukacja, efektywność, kształcenie zawodoweAbstrakt
W artykule przedstawiono ocenę efektywności systemów kształcenia zawodowego, opartą na danych z lat 2010-2015 z bazy danych Eurostat. Poddano dyskusji proces rozwoju systemu szkolnictwa zawodowego (VET – vocational education and training) w Unii Europejskiej, wynikający z oczekiwań traktatu kopenhaskiego. W wyniku analizy graficznej i danych statystycznych charakterystyki europejskich standardów kształcenia VET autorzy opierając się na literaturze, doszli do wniosku, że nadal istnieją duże różnice pomiędzy tymi systemami, wynikające zarówno z tradycji i swego rodzaju bezwładności tych systemów edukacyjnych, jak i z braku jednoznacznego określenia cech o pozytywnym wpływie na wszystkie systemy. Celem niniejszego artykułu jest ocena głównych modeli pozyskiwania kwalifikacji zawodowych. Autorzy podjęli próbę określenia cech systemów kształcenia mających nie tylko pozytywny, ale i negatywny wpływ. Cechy te wymieniono w konkluzjach.