Wykorzystanie brandingu przez wybrane, pozaeuropejskie narodowe organizacje turystyczne (NTO)
Słowa kluczowe:
branding, marka, produkty markowe, narodowe organizacje turystyczne, promocjaAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wybranych aspektów działań podejmowanych w ramach brandingu przez narodowe organizacje turystyczne (NTO) funkcjonujące na obszarze czterech głównych (poza Europą) regionów turystycznych świata. Analizie poddano działania brandingowe 44 krajowych organizacji typu NTO. W szczególności w opracowaniu przedstawiono teoretyczne rozważania dotyczące pojmowania brandingu w krajowej i zagranicznej literaturze przedmiotu, scharakteryzowano główne kryteria, na podstawie których dobrano narodowe organizacje turystyczne do badań, a także przedstawiono wybrane aspekty praktycznego wykorzystywania brandingu przez badane NTO (m.in. zasięg działań podejmowanych w ramach brandingu, postrzeganie i utożsamianie brandingu przez badane organizacje z różnego rodzaju zagadnieniami, wykorzystywanie produktów markowych w kampaniach promocyjnych). W opracowaniu przyjęto hipotezę badawczą zakładającą, że branding odgrywa istotną rolę w działaniach współczesnych narodowych organizacji turystycznych, a jego ranga i zakres wykorzystywania stale wzrasta, co powoduje, że staje się on jednym z kluczowych działań podejmowanych przez tego typu organizacje.