MOTYWY DECYZJI EDUKACYJNYCHSTUDENTÓW KIERUNKU EKONOMIA W IEIZ PK
Słowa kluczowe:
edukacja, motywacja, studenci, kierunek ekonomiaAbstrakt
Poziom wykształcenia ma bezpośredni wpływ na wielkość dochodówipozycję na rynku pracy. Istnieją również dowody na to, iż poziom bezrobocia malejewraz ze wzrostem poziomu wykształcenia, co z kolei przyczynia się do zmniejszeniakosztów społecznych związanych z bezrobociem. Stopień zatrudnienia zaś rośnie wrazze wzrostem kwalifikacji zdobytych na kolejnych etapach kształcenia. Tezy teposłużyły do sformułowania problemu niniejszego opracowania, gdzie szukana jestodpowiedź na pytania: czy wielkość dochodów i pozycja na rynku pracy osobyzwyższym wykształceniem jest zasadniczym bodźcem kierujący młodzież na studia?Co motywuje znaczną część absolwentów szkół średnich do dalszej nauki w szkolewyższej?Do weryfikacji przyjętych założeń posłużyły badania ankietowe przeprowadzonena próbie stu losowo wybranych studentów trzeciego roku ekonomii Instytutu Ekonomiii Zarządzania Politechniki Koszalińskiej, którzy studia rozpoczęli w roku akademickim2004/2005. Stwierdzono, że decyzje edukacyjne młodzieży na poziomie wyższymdeterminuję głównie chęć samorealizacji, czyli ogólny rozwój intelektualny związanazzaspokojeniem własnych ambicji. Jednak zgodnie ze wstępną tezą nie bez znaczeniapozostają czynniki ekonomiczne, czyli wyższe szanse odnalezienia się na rynku pracy,możliwość wysokich zarobków i wysokiego standardu życia.