TEORETYCZNE I EMPIRYCZNE IMPLIKACJE WYNIKAJĄCE Z ZASTOSOWANIA ANALIZ STRATEGICZNYCH W OCENIE WARTOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA
Słowa kluczowe:
strategia, analiza SPACE, analiza SWOT, majątek firmy, wartośćfirmyAbstrakt
W rozwiniętej gospodarce rynkowej przedsiębiorstwa są przedmiotemróżnorodnych transakcji handlowych. Istotne znaczenie nabiera ocena wartościprzedsiębiorstwa zarówno w aspekcie makroekonomicznym- transakcji handlowych jaki mikroekonomicznym niezbędnym do oceny bieżące, ale przede wszystkim przyszłejdziałalności firmy. W tradycyjnym podejściu na wartość przedsiębiorstwa wpływawielkość aktywów materialnych oraz ich zdolność do generowania przyszłychdochodów, ocenianych strumieniem pieniężnym. Jednakże większość firm tworzyswoją potęgę ekonomiczną w ograniczonym stopniu opartą na dysponowaniu własnymiskładnikami majątku. Standard wartości w wielu wypadkach determinuje także dobórmetod wyceny oraz wskazuje na czynniki, które należy w wycenie uwzględnić dzieli jena analizę i perspektywy branży oraz analizy strategiczne przedsiębiorstwa. W artykuleszczególną uwagę poświęcono na analizę wnętrza i otoczenia organizacji.Przeprowadzono wycenę wartości przedsiębiorstwa metodą likwidacyjną. Dokonanoestymacji kosztów i przychodów na lata 2006-2010 przy założeniu ograniczeniaprodukcji. Weryfikując teoretyczne założenia z analizą empiryczną jednocześniepotwierdzając konieczność indywidualnego doboru tego typu metod.