MODEL RYZYKA TURYSTYCZNEGO W BADANIU STOPNIA ZADOWOLENIA TURYSTÓW JAKOŚCIĄŚWIADCZONYCH USŁUG W OBIEKTACH O CHARAKTERZE SANATORYJNO – HOTELARSKIM
Słowa kluczowe:
wybór optymalny konsumenta, ryzyko turystyczne, rynek turystyczny, analiza na podstawie metody portfelowej, optymalizacja, programowanie kwadratoweAbstrakt
W artykule przedstawiono model oceny ryzyka turystycznego. Zakłada się, że oceny hoteli są skorelowane, dlatego wybór konsumenta odbywa się ze zbioru hoteli z maksymalną wartością oczekiwaną oceny i minimalnym ryzykiem. Z optymalnego zbioru wybiera się hotel z największym prawdopodobieństwem. Model jest rozwiązany metodami programowania kwadratowego z wykorzystaniem środowiska Matcad. Model teoretyczny zostałzastosowany do badania wyboru konsumentów w hotelach regionu kołobrzeskiego w latach 2006-2009. Model pozwala skuteczniewybierać klientowi hotel z wysokimi ocenami i minimalnym ryzykiem. W artykule również zaproponowa-no ideę ciągłego monitorowania danych turystycznych i przedstawienia informacji kon-sumentom. Przedstawiony model może być zastosowany do badania innych zjawisk ekonomicznych, opartych na danych historycznych.