DETERMINANTY POPYTU NA PRODUKT TURYSTYCZNY. PRZYKŁAD LOKALNEGO RYNKU TURYSTYCZNEGO
Słowa kluczowe:
determinanty, popyt, produkt turystyczny, zależności, związkiAbstrakt
Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny, jego zasadniczym celem było ustalenie najważniejszych determinant kształtujących popyt turystyczny. Do badania przyjęto determinanty o charakterze stałym uniwersalnym, występujące zarówno na rynkach lokalnych, jak i regionalnych, krajowych i na rynku globalnym. Problem badawczy sformułowano w postaci pytania o to jakie są główne determinanty popytu turystycznego? Weryfikacji poddano hipotezę zakładającą występowanie związku pomiędzy produktem turystycznym a determinantami jego popytu. Założono także, iż największy wpływ na wybór produktu mają miesięczne dochody, wiek oraz charakter wyjazdu. Do weryfikacji hipotez zastosowano test niezależności chi-kwadrat oraz test zbieżności Czuprowa. Na podstawie wyników testów statystycznych stworzono układ hierarchiczny determinant, określający ich znaczenie dla wyboru produktu turystycznego. W artykule wykorzystano dostępną literaturę, a głównym źródłem danych wykorzystanych do analiz empirycznych były dane pierwotne zebrane w drodze sondażu diagnistycznego przeprowadzonego na lokalnym rynku turystycznym.